fredag, juni 16, 2006

Världen brinner

Idag slog mig två saker (så att säga). Den ena var positiv och den andra negativ.

Den positiva var att det att man tar avstånd från världen, inte innebär att man struntar i den. Jag tror det mer handlar om att man inte själv kan brinna om man vill släcka en eld, världens eld.

Den negativa var att det måste finnas väldigt få människor som verkligen är på väg mot fulländad förståelse, och ännu färre som verkligen är där. Chansen att jag skulle komma i kontakt med någon av dem måste ju vara minimal. Munkar med lyxbilar....? :'(

Men allt jag skriver om buddhismen kommer från böcker jag läst. Någon sanning har jag själv inte erfarit. Jag vet inte ens hur man mediterar.

Det som jag försöker göra varje dag är att
  • vara medvetet närvarande (mindful) i syfte att leva moraliskt korrekt
  • öva mig att släppa taget
  • fundera över tillvarons tre kännetecken: förgänglig, icke-jag och otillfredsställande
Idag tänkte jag också att jag tror jag vill bli munk. Inom 10 år kanske. Vi får se.

Inga kommentarer: