lördag, juni 24, 2006

Straight Edge Forever


Idag läste jag en intervju med Ray Cappo, han var med i straight edge-bandet Youth of Today. Jag blev inspirerad och skrev i min bok, ungefär som följer:

Det finns ett ord jag inte tänkt på på länge, och det är "celibat". Det är i celibat jag vill leva. Sex ger mig ingen ro. Det finns lust kvar i mig, men jag tycker inte om den och den har blivit svagare. Jag är glad att den blivit svagare.

Jag antar att det är mot celibat jag alltid varit på väg, men inte förrän nu, när jag har möjlighet att ha en flickvän, inser jag att mitt liv varit på väg hit.

Efter jag har sett "monstret" som är sexualiteten vill jag inte umgås mera med det. Det verkar som om detta monster har lurat många människor. Det verkar som om detta monster vinner mer och mer makt i samhället. Det verkar inte finns några tyglar längre... Monstret har släppts lös och springer omkring överallt och slår hejvilt omkring sig, men har förblindat folk - de ser inte att det är ett monster, ett egoistiskt monster ute efter att bara tillfredsställa sina egna begär, det spelar ingen roll om någon kommer emellan, nej det är rentav så att hos vissa blir monstret än mer tillfredsställt om det är någon som lider, någon som blir trampad på.

Tänk på våldtäkt tillexempel. En del säger att våldtäkt inte alls handlar om sex utan om makt. Jag tror det kan stämma till viss del, att det handlar om makt, men också om sex. Det hänger ihop. En del behöver utöva makt för att få sexuell tillfredsställelse. Monstret nöjer sig inte med en kroppslig stimulering - det måste förtrycka någon också, för att nå tillfredsställelse.

Jag tror att vanlig sexualitet, som inte kräver makt och förtryck, ändå är samma monster, det har bara inte vuxit ännu. Ju större och starkare det blir, detta monster, ju mer behöver det för att bli tillfredsställt. Titta på folk som använder sex för att göra någon svartsjuk eller ledsen. De vet inte vad för nåt monster de leker med. De har ingen aning. De ser inte sexualiteten som det monster det är. Titta på folk som är ensamma... deras monster får de att göra alla möjliga skadliga saker. De är förblindade av sitt monster så till den milda grad att de köper en kropp för 20 minuter eller en natt och uppfinner alla möjliga absurda teorier om att en del trivs med att sälja sig själva. Det finns knappt någon kontroll av monstret alls. Det härjar fritt. Tillexempel de som för att tillfredsställa monstret (försöka tillfredsställa - det kan aldrig tillfredsställas) sviker sin partner, går till nån annan... lurad av monstret.

Man har hittat på alla möjliga lögner man lurar sig själv med för att slippa se att det är ett monster man har att göra med. Man pratar om att det egentligen är något fint med sexualiteten men att vissa missbrukar den.... Jag tror inte det... jag tror det inte... jag tror inte sexualiteten är något fint, jag tror inte den är missbrukad... jag tror den är sådär - ett monster som växer ju mer man föder det.... Ett monster som måste tyglas, annars kommer det härja fritt och skapa lidande och sorg för alla inblandade.

För sex handlar väl alltid om att man vill ha något? De som har sex som en tjänst de utför och inte för att de själva känner någon sex-lust, hur mår de? Dåligt. Fråga en prostituerad.... Fråga inte monstret. Monstret kommer alltid att säga att prostituerade är lyckliga och nöjda med att sälja sig själva. Alla som inte är förblindade av sitt monster inser ju hur vansinnigt det låter.

Men jag då? Var är jag?

Jag är en som sakta börjat se sexualiteten som ett monster. Jag är inte fri från sex-lust, men som jag skrev är den svag och håller på bli svagare. Jag vill inte döma någon, jag är inte bättre än någon. Det här är bara en text från dåre som försöker förstå världen. Jag vet inte om jag har rätt, men det känns som att jag har det. Hur kan man få sex till att vara ett uttryck för kärlek?

Jag ser inte ner på de som ger utlopp för sin sexualitet. Men jag tror de har illusioner. Även om de har dessa illusioner, håller nog ändå de flesta med om att sexualiteten behöver tyglar, t.ex. om man lever i en relation. Många som lever i en relation kanske inte behöver några tyglar, de kanske känner en så stark attraktionskraft till sin partner att de inte känner någon lust gentemot andra. Men sen finns ju de som känner sådan lust gentemot andra.... de borde kontrollera sig själva, annars kommer lidande att skapas.

Vad kan man göra? Vad gör jag? Jag tror att om man utövar buddhismen från grunden, kommer ens begär sakta men säkert vittra bort. Man behöver inte försöka bli av med det, det försvinner av sig självt bara man fokuserar på att praktisera moral, meditation, visdom. Den urgamla vägen, som alla upplysta vandrat.

Ett monster är ett monster för att det är ensamt, om man tar hand om monstret, sitter ner med det och samtidigt inte låter det styra, så kommer monstret bli ett snällt monster. Energi kan inte förintas, bara omvandlas.......

Vad gäller mitt monster så har jag det "pinned down". Det finns kvar i mig som ett monster, men dessa år av utövande har börjat bära frukt. Monstret är svagt nu, jag börjar få det där jag vill ha det. Nu börjar omvandlandet, energi som kan omvandlas till annat. Till en from buddhist eller en fågel som säger

Straight Edge Forever

Inga kommentarer: