fredag, juni 16, 2006

Lägesrapport, Taipei Taiwan

Klipper och klistrar från vad jag skrev på http://buddhist.se

Nu har jag varit i Taipei, Taiwan i nästan 2 veckor och det är väl på sin plats med en kort lägesrapport.

Jag har bara en ytlig bild av buddhismen här i Taipei. Klart är dock att det är mycket munkar och nunnor som vandrar omkring på gatorna och tar bussen osv. Jag har sett flera munkar och nunnor från olika traditioner. Och jag har ännu inte riktigt vant mig. I Luleå är ju situationen en helt annan. Här kan en munk eller nunna plötsligt dyka upp runt hörnet. Så är det förstås aldrig i Luleå.

Vid ett tillfälle kom en thailändsk munk (i thailändska traditionens kläder) runt ett hörn, ett annat tillfälle steg plötsligt en tibetansk munk in på tunnelbanetåget. Det stod taiwanesiska nunnor och samlade in pengar utanför tunnelbanestationen, en taiwanesisk munk såg jag på universitetet. Ja det är en vanlig syn med munkar och nunnor här och det fascinerar den buddhistiske lulebon...

Jag har varit till ett tempel. Det var en kort besök dock. Det fanns en stor hall med tre stora Buddha-statyer. Några nunnor mässade en sång, måhända var det hjärtsutran?

Jag har också besökt ett thailändskt buddhistcenter och talat med en munk från Thailand där. Ett intressant samtal, jag tänker återvända dit.

Det finns jättemycket buddhistböcker på bokaffärerna. De flesta är på kinesiska men även det engelska bokbeståndet är rikligt. Det finns jättemycket böcker av Dalai lama. Jag har köpt en bok med buddhistiska berättelser från gamla Kina. Intressant även om jag hittills bara skummat igenom den. Jag har också köpt en bok av Ajahn Chah som jag snart inte kan hålla mig från att börja läsa. Ikväll rentav?

Jag ska studera kinesiska här, men det är buddhismen som pockar på uppmärksamheten. Efter jag kom hit har min lust att börja meditera kommit tillbaka. Jag vill läsa mer buddhistiska böcker och få mer tid till buddhistiska studier. Det är lite svårt att kombinera en ny livlig storstad med mandarin-studier och buddhism. Det blir lite svårt att få ron att infinna sig och jag känner mig inte riktigt hemma.

Lusten att studera buddhism har blivit så stark efter jag kom hit, att jag funderar på att avbryta tidigare och åka hem efter 3 månader redan (istället för 6)... åka hem till ron och stillheten och sätta sig och läsa och meditera, ta kontemplativa promenader och dricka grönt te...

Jag kan dock tänka mig att det är utvecklande för min buddhistiska praktik att vistas här, för en tid åtminstone. Att konfrontera min rädsla för kackerlackor och sånt t.ex. Min rädsla har minskat efter att jag fått besök i lägenheten av två kackerlackor. Fortfarande är jag rädd dock. Spindlar däremot fruktar jag numer ännu mindre. Jag till och med låter en av dem bo i ett hörn på toaletten. Jag kallar honom/henne min rumskompis.

Jag skulle mycket gärna uppskatta råd om hur jag kan utöka min buddhistiska praktik. Jag behöver ta mig mer tid förstås, men vilka övningar kan jag ägna mig åt samtidigt som jag studerar mandarin eller är ute bland allt folk på gatorna?

Återkommer...

Inga kommentarer: