måndag, juni 26, 2006

Taipei: nytt nytt nytt och bra

Skolkade idag. Jag var sen igen. För det mesta är jag alltid sen, men här i Taipei har jag ändå skött mig hyfsat bra tycker jag med att komma i tid. Trots det har jag varit sen kanske 3-4 gånger. Jag ville inte komma sent igen, så på tunnelbanan, på väg till universitetet, beslutade jag mig att inte gå. Jag klev av några stationer tidigare, tog ett annat tåg och klev av en station senare och vandrade omkring, i jakt på ett tehus.

Före det gick jag in i den botaniska trädgården och kikade lite. Jag var så trött. Jag är nästan alltid väldigt seg och trött i kroppen. För lite sömn? För lite mat? Tänker jag för mycket? Är det värmen? Är det alltihop?

Sen lämnade jag trädgården och gick vidare. Gick omkring som vanligt, visste inte riktigt vart jag var, gick lite vilse, men av en slump fick jag syn på: ett tehus!

Det heter Rose Tea House. Men det var västerländskt orienterat och det fanns bara tre gröna te-sorter. Det är alltså inte riktigt vad jag letar efter. Men det var trevligt. Före jag gick dit hade jag lite huvudvärk, men jag drack en kanna te och läste Dhammapada, en klassisk buddhistisk skrift och efter det försvann huvudvärken och jag kände mig lättare till sinnes.

Hursomhelst, sen hittade jag en filmbutik, och därinne hittade jag Martial arts of Shaolin, en film med Jet Li! :-) (som jag gillar)

Sen återvände jag till mina kvarter och där åt jag middag på Tonys, buddhisten, servering. Vi pratade lite och han ska presentera några engelskspråkiga buddhister för mig! :-)

Men jag är lat att praktisera....

Inga kommentarer: