lördag, juni 17, 2006

Taiwan: Longshan Temple, Taipei

17:10 På väg mot Longshan temple (skriver detta för hand)
Jag har tagit på mig finskjortan och... på grund av att jag sitter och skriver missade jag precis bussen....

Nu tar jag en annan buss istället. Skriver för hand, detta är live-rapportering direkt från Taiwan. Skakigt skriva på bussen. Svalkande härinne. Trodde aldrig jag skulle sakna kylan och den torra luften i Luleå. Fuktigt och varmt här i Taipei... speciellt på rummet. Hittade en s k silverfisk på toa. Hjälpte henne/honom ut och hoppas de finner buddha.

Väntar på tåget på MRT-stationen. (MRT = typ tunnelbana.) Lite varmt att ha skjortan, men vill ju såklart hålla stilen. När man ska till tempel och allt. Ett plan flyger över, nära.

På tunnelbanan ser jag en ung man hjälpa en blind att gå av, sedan tar städerskan över.

Jag sitter och skriver i min bok om gårdagen och känner mig cool och annorlunda, skrivande, i finskjortan och shorts. En forskare i djungeln sa min lillebror att jag ser ut som. (I dessa kläder.)

På stationen där jag ska av, får jag syn på en nunna. Jag vill tilltala henne och fråga henne om det är möjligt att vara munk för en kort tid här i Taipei. Jag följer efter på kort avstånd, vi kommer ut ur stationen. Jag är precis på väg att gå ikapp och fråga henne, när hon plötsligt skyndar på stegen: en buss svänger in och hon hoppar på. :-/

Ok...

Jag närmar mig templet. Noterar Longshan Temple Shopping center... Jag besöker det aldrig, fortsätter mot templet.

Inne på gården finns ett vattenfall. Vackert, hur vackert som helst, som man brukar säga. Där i dammen simmar färgglada fiskar. En hoppar upp och stänker vatten.

Templet är utsmyckat och färgglatt. Det luktar gott från rökelsen, där är mycket folk som kommer och bugar och ber. Det är en trevlig stämning därinne. Mycket frukt och mat har offrats till Buddha. Men vad jag förstår är det inte bara ett buddhistiskt tempel utan också daoistiskt och/eller konfucianistiskt. Jag är inte säker. Men huvudattraktionen tycks vara Buddha och Guan Yin i alla fall. I mitten är ett hus med Buddhastatyer och altare. Man får inte gå in för dörrarna är blockerade. Det är praktfullt och mycket färger och god lukt från rökelsen. Jag kan inte säga så mycket mer, man får titta på bilder om man vill se hur det ser ut där.

Bilder på Long Shan Temple


Efter detta upplyftande besök finner jag mig vandrande längs en vanlig gata med affär efter affär som säljer buddhistiska föremål, främst statyer på Buddha och Guan Yin. Jag går in i en del och tittar och kikar, men känner tack och lov inget begär. Jag har nog inte så mycket tro på Guan Yin trots allt.... Kanske jag är en theravada-buddhist utan att jag riktigt vet om det?

Snart var jag på en gågata full med folk, upplyst av neonskyltar. I Long Shan Temple hade det luktat gått från all rökelse, men här luktade illa från liken som serverades tillagna.

En man med deformerade ben krälade längs gatan, banade sig väg genom folkträngseln. Han kämpade sig plågat fram, smutsig och sliten släpande på en liten vagn. Jag borde ha gråtit av medkänsla men allt jag kände var lite obehag. Jag försökte föreställa mig hans lidande och då kom jag närmare hans upplevelse. Men jag var jättehungrig och tom tom i magen. Men allt jag såg tycktes vara tillagade kroppar.

Jag fortsatte fram och fann mig stående framför en lång, rak inomhusgata, fylld med små affärer och stånd. Massor av folk, högt ljud, någon pratade i högtalare. Porrbutiker samsades med Buddha-attiraljer, böcker, massage, kläder, skor, likmat osv. m.m.

Två västerlänningar (ett par) hade tidigare, när jag lyckligt ovetande strövade in och ut ur Buddha-affärerna, frågat efter "the snake market" som jag aldrig hört talas om. Nu förstod jag att det var där jag var. På den här marknadsplatsen hölls ormar upp. Först verkade det vara någon slags meningslös föreställning, men när jag fortsatte längs gatan såg jag plötsligt döda ormar hänga från krokar, det rann blod och en man höll på stycka dem (eller vad man gör). Det såg ut som han precis dödat dem.

Jag var redan fylld av olust inför denna marknad, och innan jag ens hunnit halvvägs beslutade jag mig för att gå ut från inomhusgatan, bort från skränet och dödandet. Även om jag hade hittat något jag ville ha där hade jag ändå inte köpt det. Allt var nersolkat av dödande och grymhet kändes det som. Det kändes motbjudande att vara där, hemskt, obehagligt. Desperat försöker man sälja sina varor på marknadsplatsen, sälja, klänga sig fast. Behöver pengar och underhållning, distraktioner... andra kommer emellan i jakten på något att fylla livet med, ormarna, kvinnorna i porren....

Jag beslutade mig för att återvända hem.

Tidigare idag har jag läst på Dagens ETC om sexhandeln i samband med fotbolls-VM i Tyskland och om (framförallt) mäns trångsynthet och inskränkta, ignoranta tänkande och beteende. Besöket på marknaden blev på något sätt en förlängning av detta. Typ. Mer grymheter.

Så om igår var en dag då jag framförallt kände mig nöjd med mig själv över min ensamma tur ut på stan, var idag en dag då världens lidande, egoism och grymhet framträdde.

Det sägs att för att kunna bli en buddha behövs ett avstående sinne utvecklas och just upplevelser av hur världen egentligen är, fylld av egoism och grymhet, upplevelser då vi slutar blunda, slutar förtränga, slutar stänga lidandet ute och öppnar våra ögon för hur nersolkad av blod och tårar som världen är, kan leda till att vi utvecklar ett avstående sinne och fylls av gränslös medkänsla.

Det var just när Siddhatta Gotama ställdes inför lidandet och det otillfredsställande i tillvaron som han fattade beslutet som skulle leda till att han blev en buddha. Hans upplevelser av lidandet gjorde också att han fylldes av olust och avsmak inför tillvaron, men också medkänsla. Det var detta avstående sinne och denna medkänsla som ledde till att han blev en buddha. Han utträdde från världen och vann den.

Därför funderar jag på att återvända dit.

Tillbaka i mitt grannskap, Da Zhi, går jag till Tony. Han är buddhist och har en liten servering tillsammans med sin mor, där de serverar billig jättegod vegetarisk mat. Han har varit till USA och pratar bra engelska. Han följer med i Fotbolls-VM och berättar att Sverige vann igår, mot vem kom han inte ihåg.

Går och lägger mig för sent som vanligt. Imorgon ska jag titta på Chiang Kai Chek memorial hall.... Nya insikter väntar.

Inga kommentarer: