måndag, juli 02, 2007

Ingen fasta

Jag avbröt mina planer på att fasta redan igår kväll när jag blev så himla hungrig, ja, jag hade alltså inte ens börjat fasta ännu, förrän jag ångrade mig. Varför? Jo det ska jag tala om för er; jag är skinn å ben, skinn å ben säger jag, det finns inget att ta av... Det enda som skulle hända är att de minimala muskler jag faktiskt har skulle försvinna om jag fastade... LoL... Dessutom, det som jag behöver nu är inte att gå omkring å vara hungrig och miserabel, det jag behöver nu är att träna "mindfulness"...

Då tänkte jag att jag kan ju öva att äta enkel mat, som inte är så speciellt, men LoL det gör jag ju redan... Det finns inget att hämta där, i matvägen för mig helt enkelt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

fasta, Johan, fasta är en fast princip. hehe
och det har egentligen inte så mycket med det fysiska att göra, mer än betydelsen av det psykiska.
jag har fastat när jag var 8 år och även när jag var 12.
Ramadan är ju fastans en månadsperiod som infaller en gång om året beroende på månens tecken.
Då alla muslimer provat på fasta eller fastar igenom den, för att fritvå sig från sina synder och behov. Man lär sig helt enkelt att se på livet från andra vinklar, när man har avsagt sig sina vardagliga behov...
Då äter man en rejäl frukost före soluppgång (strax före gryningen) och öppnar inte munnen för föda förrän vid kvällen, då skymningen är borta och mörkret intagit. Man varken dricker, svär, skriker eller skrattar högt... allting blir väldigt lågmäld och nästan heligt. Den fastande människan ska ej störas eller distraheras av omgivningen och man får inte svära, skrika eller dansa runt den människan heller. hehe
låter lite knäppt, men samtidigt har det sin charm.

Dom där två gånger jag provat fasta har jag råkat bryta dygnets fasta på ett eller annat sätt, omedvetet.

Men mamma o pappa har lyckats fasta i hela 30 dagar några gånger nu.

[fysiskt hinner kroppen även rensas från allt onyttigt man har varit beroende av innan också]

Sledge Torello sa...

Tack! :-) det var intressant att läsa. det förekommer fastande i buddhismen också, men det är inte lika vanligt, alla buddhister fastar inte, däremot brukar nunnor och munkar i vissa traditioner bara äta en gång per dag.