fredag, juni 15, 2007

Gud är kanske buddhist

I buddhismen finns ingen skapar-gud, det är ingen varelse som har skapat världen. Däremot finns det en "över-gud", denna gud var först på plats efter vårt universum bildats. Detta fick Gud att tro att hon eller han (jag vet inte ens om det är någon mening att tala om kön i gud-sammanhang) skapat världen och de varelser som sedan dök upp.

Senare blev Buddha en buddha, och en av de han undervisade var denna Gud. Så jag tror Gud är buddhist. Gud kanske praktiserar mindfulness. Blev inte Gud snällare däromkring 500 år före Jesus? Och tänk på alla muslimer, kristna och judar som dras till buddhismen, och använder buddhistiska metoder tillsammans med sin religion. Ja, jag tror Gud är buddhist.

Så de som är intresserade av buddhismen, men lite orolig för vad Gud ska säga, att Gud kanske ska bli arg, behöver nog inte vara det. Inte om man tror som jag, och jag tror att Gud själv är buddhist.

Vid ett tillfälle var det en munk som ställde en svår fråga till Gud, men Gud sa åt munken att han inte visste svaret på frågan. Sen sa han åt munken att istället vända sig till Buddha med den svåra frågan, för Buddha kunde svara. Jo jag tror Gud är buddhist.

Det finns ingen anledning för buddhister att racka ner på Gud eller någon annan heller. Alla varelser vill vara lyckliga och fria från lidande, även Gud. Alla varelser fruktar döden, även Gud. Alla varelser är underkastade naturlagen om ålderdom, sjukdom och död, också Gud.

Buddhister försöker kultivera medkänsla med alla varelser, såväl gudar som demoner. Vem har inte gjort misstaget att tro att man fixat alltihop, vem har inte trott sig stå överst (eller underst)? Var inte rädd för Gud - vi är alla släkt, och vår familj är ålderdom, sjukdom och död.

Jag tror Gud är buddhist. Var mindful med Gud, gå med Gud, gå med allt.

"To count each breath is to breathe with our whole mind and body. We count each number with the power of the whole universe."
- Shunryu Suzuki, Not Always So, sidan 27

2 kommentarer:

Anonym sa...

är inte buddhism det gudomliga?
då behöver ju inget vara vare sig Gud eller Buddha.
Bara det gudomliga!

Sledge Torello sa...

jag kan en del om kartan, men nästan inget om verkligheten! ;-) så, jag vet inte, men jag är himla nyfiken :-D