söndag, augusti 12, 2007

ur dagboken

Idag har jag inte varit någon utövare... Jag har inte varit vaksam. Jag måste vara väldigt vaksam, lyssna inåt - det finns mycket negativitet där, kritisk negativism. Det behöver inte vara så, det är inte sinnet självt, bara fragment som flyter genom sinnet, med sinnet som bakgrund.

Förlora mig inte i denna negativism! Var mycket vaksam! Oj oj oj, jag har ju glömt hur vaksam jag måste vara. Jag har blivit lat med praktiken. Jag har inte övat närvaro i nuet, hela tiden bråttom - gör vad jag än gör helhjärtat och medvetet. Varför denna brådska?

Kom tillbaka till nuet, samla mig, var tyst, öva närvaro - var vaksam! Förnya mig i varje ögonblick, samla mig i varje ögonblick. Vet vad som flyter genom sinnet, följ inte med, var bara medveten.

Vaksam, vaksam, vaksam, vaksam, vaksam, hela dagen!

Inga kommentarer: