söndag, augusti 12, 2007

att notera är att praktisera

Kom ihåg att vakna till den tidlösa sanningen: Vad som än händer omkring mig och inom mig är inte mitt problem – vad jag gör av det och hur jag agerar: det är mitt problem.

Vad som än händer: praktisera. Vilken situation jag än hamnar i kan jag alltid och bör jag alltid praktisera. Det finns ingen situation som inte kan användas som ett medel för att nå djupare insikt, praktisera vaksamhet och moral, öva generositet.

Kom ihåg att ett sinnestillstånd, en känsla, inte är solid utan bara en temporär "flux" av förgänglig karaktär. Bara notera; notera och praktisera. Att notera är att praktisera. "Jaha hon pratar för högt – noterat. Jaha här kommer irritation för att hon pratar för högt – noterat."

Det är allt förgängligt. Bara praktisera, slösa inte en enda sekund!

Inga kommentarer: