onsdag, januari 24, 2007

Förtroende

Jag är 99% övertygad om att man kan bli en buddha, en upplyst, och att det finns en väg som leder dit för alla som vandrar den. Jag är 99% övertygad om att karma-lagen finns, att hälsosamma handlingar leder till hälsosamma resultat, och att ohälsosamma handlingar leder till ohälsosamma resultat.

Jag är 99% övertygad, men inte 100% övertygad. Eftersom jag inte vet, så skulle det röra sig om blind tro om jag var 100% övertygad. Blind tro är ohälsosamt. Det finns alltid en möjlighet att man har fel. 99% övertygad = mycket högt förtroende, 100% övertygad utan att veta = blind tro..... (Och vad kan man egentligen veta? Är inte allt mer eller mindre gissningar?)

Ibland är skillnaden mellan hälsosamt och ohälsosamt endast 1 % ;-)

(OBS! denna artikel är byggd på ovetenskapliga metoder.......)